Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Så förändrar EU:s nya momsreform framtiden för svenska företag

EU:s nya momsreform ViDA revolutionerar momshanteringen med e-fakturering och digitalisering. Vad betyder det för svenska företag? Fredrik Andersson Carlö från Skatteverket reder ut möjligheter och utmaningar.

Med momsreformen VAT in the Digital Age (ViDA) går EU in i en ny era av digitalisering. Målet är att skapa ett enklare och mer rättvist momssystem för företag som verkar inom EU och syftar till att effektivisera momshanteringen och minska bedrägerier bland annat genom transaktionsbaserad rapportering baserad på e-fakturering och nya regler för plattformsföretag. Reformen bygger på tre huvudsakliga pelare och träder i kraft gradvis fram till 2035. 

Krav på e-fakturering

Införandet av obligatorisk e-fakturering vid gränsöverskridande handel inom EU är en av de mest omvälvande delarna av ViDA. Denna förändring kräver att företag e-fakturerar vid transaktioner med företag i andra EU-länder från och med 2030. Detta medför att periodisk sammanställning inte längre behöver lämnas. 

– Det är en banbrytande förändring för såväl samhälle som företag. Till skillnad mot PDF-faktura är e-fakturan digital genom hela processen och hanteras automatiskt, dator till dator. Rapporteringen sker i realtid och ersätter dagens manuella system, förklarar Fredrik Andersson Carlö. 

Bekämpa momsbedrägerier 

Den digitala omställningen innebär inte bara effektivare momsrapportering, utan är också ett kraftfullt verktyg för att bekämpa momsbedrägerier. Dessa har historiskt kostat EU över 50 miljarder euro om året, men har de senaste åren krympt kraftigt, bland annat tack vare införandet av transaktionsbaserad rapportering i utsatta länder. Genom att kräva transaktionsbaserad rapportering kan myndigheterna få bättre insyn i momsflöden och minska risken för bedrägerier. 

– E-fakturering gör inte bara momsrapporteringen enklare, utan är tillsammans med den transaktionsbaserade rapporteringen ett kraftfullt verktyg mot kriminella nätverk. Det ger oss möjlighet att agera snabbare och stoppa felaktiga utbetalningar, säger Fredrik Andersson Carlö. 

Många fördelar med e-fakturering 

Dessutom finns stora ekonomiska fördelar för företagen själva. Beräkningar från Norge visar att e-fakturering kan spara miljarder genom effektivare processer och minskad administration, inte minst om e-faktureringsnätverken används för att automatisera andra processer, som inköp och logistik. 

– Svenska företag har mycket att vinna. Vi ligger efter Norge och Finland, som redan har en hög andel e-fakturering. Med ViDA kan vi komma i kapp och spara stora summor, tillägger Fredrik. 

Fredrik Andersson Carlö lyfter fram e-fakturering som en avgörande pusselbit i EU:s digitala transformation. “ViDA-reformen ger företag en unik möjlighet att effektivisera och framtidssäkra sin verksamhet.” 

Det finns utmaningar 

Trots de många fördelarna finns det även vissa utmaningar. För mindre företag, som kanske inte redan använder e-fakturering, innebär reformen en viss investering i nya system. Det finns också tekniska frågor som ännu inte är helt lösta, såsom hur olika nationella e-faktureringssystem ska kommunicera med varandra. 

– Det finns en del osäkerheter, exempelvis hur systemen ska standardiseras på EU-nivå. Men det är frågor vi hoppas få klarhet i innan 2030, säger Fredrik. 

Sverige har inte beslutat om obligatorisk e-fakturering för inhemska transaktioner. Skatteverket förespråkar en nationell implementering av e-fakturering senast samtidigt som ViDA träder i kraft.  

– Med nationell transaktionsbaserad rapportering och obligatorisk e-fakturering skulle vi kunna minska momsbedrägerier och skapa en mer rättvis konkurrensmiljö för företagen. Om Sverige å andra sidan halkar efter i den här utvecklingen riskerar vi att bli ”svaga länken” för momsbedrägerier och svenska företag riskerar att tappa konkurrenskraft gentemot företag i länder som implementerar transaktionsbaserad rapportering och obligatorisk e-fakturering tidigare, betonar Fredrik. 

Vad kan företag göra för att förbereda sig? 

– Att börja implementera e-fakturering redan idag ger företag en fördel och säkerställer en smidigare övergång till de nya reglerna. Framtiden är digital, och ViDA-reformen är bara början. Undersök vilka e-faktureringslösningar som finns tillgängliga och börja implementera dem. För småföretag kan gratis- eller lågkostnadslösningar vara en bra början, säger Fredrik och tillägger att företag som redan använder elektroniska affärssystem (EDI) bör säkerställa att de uppfyller de standarder som krävs enligt ViDA.

The post Så förändrar EU:s nya momsreform framtiden för svenska företag appeared first on Tidningen Konsulten.



Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra …

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på …

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för …

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina …

Deklaration 2025 – viktiga datum att ha koll på för dig som privatperson!

Nytt år och snart dags att deklarera inkomster för 2024. Här lyfter vi några viktiga datum att ha koll på under 2025. Flera datum för betalning av kvarskatt  I och med att …

Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre

Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att …

Friskvårdsbidrag – vad gäller 2025?

Nytt år och dags att förnya träningskortet. För arbetsgivare som erbjuder sin personal ett friskvårdsbidrag finns det några saker att tänka på. Tre förutsättningar för skattefrihet  …

Begränsad möjlighet till avdrag för ränteutgifter

Från och med beskattningsåret 2025 och framåt gäller en begränsad avdragsrätt för ränteutgifter i inkomstslaget kapital för privatpersoner. Det är en stor förändring för …

Nya SNI-koder – så kan du förbereda dig!

Snart lanseras nya SNI-koder (Standard för svensk näringsgrensindelning). Förändringen innebär att många företag behöver agera för att säkerställa att deras verksamhet är korrekt …

Förenklade regler för fåmansföretag: Vad innebär förslagen för dig som delägare?

Du kanske har hört att det finns ett förslag på ändrade regler för beskattning av andelar i fåmansföretag. Du kanske ställer dig frågan om det är något du som delägare borde göra …